זירת המומחים: אנרגיה - איגוד התאגידים העירוניים

זירת המומחים: אנרגיה

זירת המומחים: אנרגיה

Trina Solar זוכה בהסמכת מוצר סביבתי, EPD מ-UL Solutions ו-EPD Italy, כאשר הפאנל הסולארי Vertex N 700W מציג ביצועים מעולים

סיכום שנת תשפ"ג הסולארית

מאת: ראובן כהן, מנכ"ל בריח גולן

(Trina Solar ) טרינה סולאר מובילה בסטנדרטיזציה בתעשיית הפאנלים הסולאריים בעולם עם פאנלים של 'גודל זהב' לכל סוגי ההתקנות.

מאת: בועז ליברמן

הטכנולוגיה המתקדמת Trina Solar n-type i-TOPCon עולה לבמה העולמית, עם יעילות עד 26%

מאת: בועז ליברמן

מהפיכה בתעריפי החשמל בישראל! על מה מדובר, ומה ההשלכות על הרשויות?

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

האתגר החדש ב2023: יצירת תאגיד אנרגיה מוניציפלי

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

ענף כלכלי חשוב עם פוטנציאל

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

לעולם בעקבות השמש

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

Trina Solar זוכה בהסמכת מוצר סביבתי, EPD מ-UL Solutions ו-EPD Italy, כאשר הפאנל הסולארי Vertex N 700W מציג ביצועים מעולים

מאת: בועז ליברמן

עשרות רשויות בישראל כבר התקינו מערכות של טרינה ועשרות נוספות עוד מתכננות להתקין. לכולן חשובה מאד ההסמכה הזו לפאנלים של טרינה שמורכבים בעיקר מעל מוסדות ציבור, חינוך וכו.

Trina Solar השיגה אישורי הצהרת מוצר סביבתי מ-UL Solutions, מובילה עולמית במדע בטיחות יישומית, על הפאנלים הסולריים -Vertex N 700W היעילים שלה.  החברה זכתה גם בהסמכת EPD Italy. האישורים מאשרים את מימוש האחריות החברתית של החברה וקידום פיתוח בר קיימא.

 

מדובר בדוח אימות של צד שלישי מוביל בינלאומי, הסמכת ה-EPD, המבוססת על ISO 14025, עוקבת בקפדנות אחר ההשפעה הסביבתית של תהליך מלא מהייצור ועד סיום חייו של הפאנל כולל מקורות חומרי גלם, ייצור ועיבוד, הובלה, שירות ייצור ומחזור. כאימות בטיחות למוצרים ברי קיימא, אישור EPD משקף את המחויבות של החברה לקיימות ומספק למשקיעים וליזמים פוטו-וולטאיים ביצועים סביבתיים איכותיים מאושרים באופן בינלאומי.

לאחר חישובים מקיפים וניתוח נתונים, המודולים Vertex N 700W, Vertex N 610W ו-Vertex 670W של Trina Solar עמדו בדרישות התקן של EPD והוסמכו. זה מוכיח עוד יותר כי מוצרי החברה ידידותיים לסביבה לחלוטין והופך את המוצר שלה לתחרותי עוד יותר.

 

גם כמקדמת אנרגיה ירוקה וגם כמי שעוסקת בפיתוח ירוק, טרינה סולאר מחויבת להפוך את מוצריה לירוקים בכל שלב. החברה מדגישה את הקיימות של מוצריה כדי למזער את ההסתברות להחלפת פאנל סולארי תוך שיפור תפוקת האנרגיה לאורך חיי המוצר. מאז שהפכה לחברה מלאה ב-PV Cycle ב-2010, Trina Solar דבקה בקפדנות בסט של כללים המכסים פאנלים סולאריים בסוף החיים, מונעים מחומרים יקרי ערך להיכנס למזבלות ותומכת בכלכלה מעגלית.

 

Trina Solar הצטיינה בתרגול דל פחמן וזכתה להכרה עולמית.

 

טרינה הפכה ליצרן ה-PV הראשון שקיבל הסמכה כפולה להגנת הסביבה מ-UL ו-EPD Italy בשנת 2020. המגוון המלא של הפאנלים Vertex 210 מ"מ של החברה זכה בתעודת LCA ותעודת טביעת רגל פחמן על ידי TÜV Rheinland בשנה שעברה. מפעל הייצור של החברה ב-Yiwu, מחוז ג'ה-ג'יאנג, זכה לשם מפעל אפס פחמן על ידי TiGroup, המפעל הראשון בתעשיית ה-PV שקיבל תואר כזה. מפעל ייצור נוסף בסוקיאן, מחוז ג'יאנגסו, זכה לשם מפעל ירוק לאומי. בנוסף, טרינה סולאר הוכתרה למובילת שחרור פחמן באיחוד האירופי ו-Bloomberg Green ESG – Enterprises.

לפרטים נוספים איש קשר: מר ליו ג'ן, מנהל שיווק אזורי, אזור אסיה פסיפיק, אימייל: zhen.liu01@trinasolar.com 

 

 

סיכום שנת תשפ"ג הסולארית

מאת: ראובן כהן, מנכ"ל בריח גולן

ניתן לומר כי השנה הייתה מאתגרת בלא מעט זירות, אך עם מבט חיובי לעבר תשפ"ד שצפויה להביא איתה גם תחומים חדשים ומרתקים וגם היקפי פעילות שיאפשרו לכל הקבלנים והיזמים שפע של הזדמנויות.

הנה סיכום השנה בכמה נקודות

  1. מחירי הפאנלים מחודש תשרי (ספטמבר 22) שעבר ועד היום ירדו ביותר מ-35%, דבר המעניק יתרון משמעותי לקבלנים המתקינים.
  2. ריבית בנק ישראל עלתה 6 פעמים, והביאה את רמת הריבית ל4.75%.
  3. מעל 20 קבלנים פשטו רגל וסגרו את עסקיהם בתחום ההתקנות הסולאריות.
  4. מפת רשת החשמל הייתה אדומה ברובה במשך השנה, בפרט באזורים בהם ישנם גגות ומתקנים חקלאיים בשפע .
  5. מספר הפסקות חשמל נרחבות הפכו את נושא האגירה הביתית והמסחרית לדבר החם, והביאו לביקוש גבוה בתחום הציוד.
  6. על אף כל זאת- היקף הפעילות הכללי במוצרי דו שימוש כמו סככות חקלאיות, טרקרים על חממות, וחניות סולאריות גדל מאוד בשוק, ובפרט בחברת בריח גולן עם סל מוצרים איכותי ובזמן הנכון.
  7. השוק הישראלי הבין כי אגרו PV (סולארי מעל גידולי שדה/מטעים) הוא הבסיס לעתיד האנרגטי של מדינת ישראל, והחל להקצות משאבים הולכים וגדלים להקמת פרויקטים בתחום עם מבט קדימה ליישום נרחב מאוד בשנתיים הקרובות.
  8. בחודש ספטמבר 2023 התקבלה הודעת שר האנרגיה על פתיחת הפקק ברשת ושחרור מעל 2,000 מגה-וואט לרשת החשמל.
  9. אושרה הפרמיה העירונית המאפשרת למתקנים באזורים עירונים לקבל תוספת 5 אגורות בתעריף מכירת החשמל.
  10. נפתחה האופציה להקמה של מערכת סולארית בדונם בחלקה, עם פתיחת הרשת הצפויה מדובר באוקיינוס כחול לכל הקבלנים וספקי הציוד.

לסיכום- יש סיבות טובות לאופטימיות זהירה, והדבר הנכון עתה הוא להיות ערוכים לקראת שחרור הפקק עם מגוון פתרונות שניתן למצוא אותם בקלות בחברת בריח גולן , כפלטפורמה המתקדמת בישראל לפתרונות בתחום האנרגיה המתחדשת.

(Trina Solar ) טרינה סולאר מובילה בסטנדרטיזציה בתעשיית הפאנלים הסולאריים בעולם עם פאנלים של 'גודל זהב' לכל סוגי ההתקנות.

החידוש יאפשר שיפורים ביעילות ובהספק במגוון רחב של התקנות, כולל תחנות כוח גדולות, מערכות מסחריות, תעשייתיות ומגורים.

מאת: בועז ליברמן

יצרני פאנלים פוטו-וולטאיים מובילים, כולל  Trina Solar (טרינה סולאר) הציגו את מוצרי ה-210R שלהם במפגש חצי שנתי של איגוד התעשייה הפוטו-וולטאית בסין בחודש יולי האחרון.

תשע חברות קודם לכן הסכימו על סטנדרטיזציה של הממדים של פאנלים פרוסות סיליקון מלבניים, על בסיס מודולי 210R של  טרינה סולאר Trina Solar)),  מה שדוחף את התעשייה צעד אחד קדימה לעבר אימוץ אוניברסלי של טכנולוגיית 210 מ"מ והפאנלים של Trina Solar .

 

המוצרים של טרינה סולאר הכוללים "גודל זהב" כוללים פאנלים בפורמט קטן, בינוני וגדול, המכסים את כל טווח ההספק של W400W-500W-600W W+ עד W700 .

 

במונחים של פאנלים בפורמט גדול, טרינה סולאר הוציאה לשוק פאנלים Vertex 670W ו-Vertex N 700W המבוססים על פלטפורמת טכנולוגיית ה N-Type  המתקדמת ב 210 מ"מ, מה שמאפשר לתעשייה העולמית להיכנס לעידן PV 6.0 ולאמץ 700W+.

בהתבסס על פרוסות 210 מ"מ, הממדים של פאנלים 2172×1303 מ"מ עם 60 תאים ופאנלים של 2384×1303  מ"מ , היו הראשונים שתוכננו בשנת 2021. יצרני פאנלים מובילים הסכימו על מידות ומיקומי חורים, כאשר טרינה סולאר מובילה את הקבוצה.

 

כיידוע, פאנלים 600W+ הפכו לסטנדרט בפרויקטים של תחנות סולאריות.

‏Trina Solar  ממשיכה לפתח ערך ללקוח ומתקדמת בהתמדה לעבר עידן +700W. פאנלים Vertex N 700W+, הידועים בביצועי LCOE שלהם עבור תחנות כוח קרקעיות, צפויים להיכנס לייצור המוני בשנה הבאה.

 

היתרונות של  הסטנדרטיזציה של גדלי פאנלים של 210 מ"מ, הם הפחתת עלות הייצור ו-LCOE עם פאנלים בעלי הספק גבוה של 210 מ"מ דבר שהפך למגמה בתעשיית ה-Pv.

 

 

טרינה סולאר הניחה בסיס איתן לסטנדרטיזציה של גדלי פאנלים על ידי חתירה לחדשנות מו"פ, שקיפות סביב הטכנולוגיה שלה ובניית מערכת אקולוגית עם שחקנים מובילים אחרים.

במהלך השנתיים האחרונות, גודל הזהב 210 מ"מ עבור פרויקטים קטנים, בינוניים וגדולים היה בחירה נפוצה של כל התעשייה.

כעת, סטנדרטיזציה של גודל צפויה להועיל לכל שרשרת התעשייה. מצד אחד, הצרכים של לקוחות במורד הזרם עבור הגדרות PV שונות ייענו במלואם וערך הלקוח יגיע למקסימום. מצד שני, זה יכול לספק דרך מעשית למקסם את הערך של שרשרת התעשייה ולהוזיל את העלות ללקוחות.

הטכנולוגיה המתקדמת Trina Solar n-type i-TOPCon עולה לבמה העולמית, עם יעילות עד 26%

מאת: בועז ליברמן

Trina Solar, מובילה עולמית בחדשנות בתחום האנרגיה הסולארית, חשפה לעולם את הטכנולוגיה החדשה שלה מסוג i-TOPCon Advanced.

הטכנולוגיה נחשפה לציבור לראשונה ביום הראשון של הכנס והתערוכה הבינלאומית להפקת חשמל סולארי פוטו-וולטאי ואנרגיה חכמה שנערך בשנגחאי ב-24 במאי. סדרת Vertex n-type תשודרג החל מהשנה הבאה, כאשר המודול החזק ביותר בסדרה יפיק יותר מ-700W, כך הודיעה החברה.

בתערוכה הודיעה Trina Solar גם כי החלה העבודה על שלב II של פרויקט מטילי הסיליקון החד-גבישי שלה בנפח 15GW במפעלה בשינינג, מחוז צ'ינגהאי. כמו כן, החלה העבודה על פרויקט תא היעילות הגבוהה 10GW n-type ומודול 10GW n-type ביאנגג'ואו, מחוז ג'יאנגסו. בנוסף, Trina Solar לקחה את ההובלה בהקמת מערכת אפס פחמן נטו באמצעות ייזום הצהרת המוצר הסביבתי והסמכת טביעת רגל פחמנית עבור מודולי ה-Vertex N שלה.

תאים מסוג N -type i-TOPCon Advanced מגיעים ליעילות של 26% בייצור המוני והספק מודול של 700W+

Trina Solar מובילה בעקביות את התעשייה בחדשנות טכנולוגית בתום ה-n-type. בהשקה, ד"ר צ'ן יפנג, עמית סגן נשיא ב-Trina Solar, הדגיש את החשיבות של ארבעה חידושים: התא המלבני 210R, פולט הבור הסלקטיבי, מחזיר המיקרו-מבנה האחורי, ומבנה ה-TOPCon  עם PECVD. חידושים אלה אפשרו לטכנולוגיית i-TOPCon Advanced מהדור החדש לספק יעילות ייצור פוטנציאלית של 26%, עם הספק מודול של עד 700W.

 

ככלל, עבור תחנות כוח, מודולי Vertex N עם הספק של עד 700W מפחיתים עוד יותר את ה-LCOE ויגיעו לייצור המוני בשנה הבאה.

Trina Solar היא חלוצה בתחום שילוב טכנולוגיית התאים המלבניים וטכנולוגיית n-type i-TOPCon Advanced, המספקת פתרונות מותאמים להגדרות שונות. מודולי Vertex N 605W, המיועדים לתחנות כוח בשטח מורכב ולתחנות סולאריות C&I, כוללים ממדי מודול אופטימליים שממקסמים את השימוש באורך רכיב המעקב, עם עלייה של 13% ביכולת ההתקנה עבור מערכות מעקב חד-טוריות. מודולים אלו גם ממקסמים את השימוש בחלל המכלים, שיעור הניצול מגיע ל-98.5% במכל בגובה 40 רגל (40HC), מה שמביא להפחתה של 12.4% בעלויות הלוגיסטיקה ולעלויות BOS נמוכות יותר ללקוחות.

מודולי Vertex S+ מספקים 450W. בהשוואה למודולי n-type רגילים למגורים בתעשייה, מודולים אלה מספקים 5.88% יותר קיבולת התקנה לגגות באותו אזור.

בעתיד, עם יישומה של טכנולוגיית תא עם מגע בפסיבציה מלאה בצד הקדמי, יעילות הייצור ההמוני של תאי n-type של Trina Solar עם טכנולוגיית i-TOPCon Ultra צפויה לעלות על 27%. יתר על כן, עם יישום הטכנולוגיה הזוגית i-TOPCon, יעילות התא צפויה לעלות על 30%.

 

בנוסף, מודולי ה-Vertex n-type של Trina Solar זכו לשבחים מארגוני צד שלישי כמו China General Certification, RETC ו-PVEL על מהימנותם.

תא 40GW n-type יאפשר אינטגרציה אנכית להבטחת האספקה הגלובלית

הפרויקטים של Trina Solar במחוז צ'ינגהאי ובמחוז ג'יאנגסו מניחים בסיס איתן לאספקת חומרים רציפה עבור מודולי ה- n-type של החברה ומבטיחים אספקת מוצרים ללא דאגות.

עד סוף השנה, כושר הייצור של המודול של Trina Solar צפוי להגיע ל-95GW, כושר ייצור התאים ל-75GW, בעוד 40GW מיועדים לתאי n-type.

עם טכנולוגיית ה-n-type i-TOPCon המובילה שלה, סל מקיף של מוצרי Vertex n-type בכל התרחישים, אמינות גבוהה, טביעת רגל נמוכה, מערכת אפס פחמן נטו מלאה, יכולת ייצור n-type משולבת, והשילוב באקוסיסטם מוביל בתעשייה, Trina Solar השיגה עמדת מנהיגות של 360 מעלות, כשהיא מובילה את עידן הטכנולוגיה n-type.

שימו לב – מהפיכה בתעריפי החשמל בישראל! על מה מדובר, ומה ההשלכות על הרשויות?

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

על מה מדובר? –רשות החשמל פרסמה עדכונים למחירי החשמל החל מה 1/1/2023. מעבר להתייקרות מחיר החשמל בישראל (מדובר בתופעה גלובלית מתמשכת), הרשות פרסמה שינוי בתעריפי התעו"ז ועדכון המש"בים.
מהו תעו"ז?תעריף עומס וזמן – חברת החשמל מחלקת את הצריכה לעונות השנה (חורף/ קיץ / עונות מעבר), ומגדירה שעות בימי החול / השבתות והחגים בהם תעריף החשמל יהיה בגובה מסוים.
שעות ביקוש גבוהות לצריכת חשמל יתאפיינו בתעריפים גבוהים מהרגיל.
לקוחות תעריפי תעו"ז הינם בד"כ לקוחות מסחריים / גדולים יחסית. לקוחות ביתיים משלמים תעריף אחיד לכל אורך השנה. ישנם תעריפי תעו"ז למתח נמוך, מתח גבוה ומתח עליון, בהתאמה.
התעריפים מתעדכנים בד"כ אחת לשנה (בכל הראשון לינואר) או כתוצאה מהתייקרות (כמו שקרה במהלך השנה).
מהו העדכון:  רשות החשמל עדכנה את תעריפי התעו"ז ואף את מקבצי המש"בים (מקבצי שעות הביקוש) של התעריפים. עד תום שנת 2022 התעריפים הגבוהים היו בעונות הקיץ בשעות היום, ובעונות החורף בשעות הערב, לפי הטבלה הבאה:

מה המשמעות? – מחיר החשמל לצרכני תעו"ז התייקר לתעריף גבוה משמעותית בשעות הערב/ לילה.
כלומר, לצרכנים "כבדים" בשעות הערב עלות החשמל תתייקר באופן משמעותי.
בנוסף, משתנה הכדאיות הכלכלית למתקנים סולאריים שהותקנו באסדרת "מונה נטו" (אסדרה לצריכה עצמית) – היות והצריכה ממתקנים אלה בשעות הייצור (שעות היום) כבר מחושבת לפי תעריף נמוך (שפל). רשות החשמל יצאה, לראשונה בתולדותיה, בצעד המאפשר הסבת מתקני מונה נטו לאסדרה תעריפית, עקב מחאת יצרנים רבים.

האם הרשות שלכם הכינה עצמה לשינויי התעריפים?
האם צרכנות החשמל של הרשות צריכה להתאים עצמה לתעריפים החדשים?
האם נבדקה אפשרות להסבת מתקנים סולאריים מהסדרת מונה נטו לאסדרה תעריפית?

לשאלות נוספות – פנו אלינו – גולן סולאר ניהול וייעוץ פרויקטים באנרגיה מתחדשת, ומרכז בקרה וניטור מתקדם:
04-8552265
https://golansolar.co.il/

האתגר החדש ב2023: יצירת תאגיד אנרגיה מוניציפלי

משק האנרגיה בישראל מתפתח משנה לשנה, וחווה תמורות רבות המשנות את פני המשק. עליית מחירי החשמל ומשבר האקלים דורשים מאיתנו פתרונות יצירתיים וחכמים לניהול האנרגיה ולאספקת חשמל חכמה, יעילה ומדויקת.

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

אחד הרעיונות שעומד כרגע לפתחן של רשויות רבות הינו יצירת תאגיד אנרגיה מוניציפלי, אשר ייתן שירותי אנרגיה לתושבים, יהנה מרווחים שיוחזרו להשקעה בתושבים וישמור על איכות וביטחון החשמל במרחב המוניציפאלי שלו.

בארצות שונות בעולם (ברחבי אירופה, ארה"ב, אפריקה) – השלטון המקומי מהווה בסיס למתן שירותי בסיסיים ושירותי תשתיות לתושבים. אספקת מים, גז, חימום, תחבורה וגם אנרגיה, הם חלק בלתי נפרד מסל השירותים שעשרות אלפי רשויות מספקות לתושביהן.

בתחום האנרגיה, פועלות הרשויות כחלק בלתי נפרד ממשק החשמל הארצי. אותן רשויות, מלבד הפעילות המסורתית של ניהול רשתה חשמל ותחזוקתה, מבצעות גם פעילות ענפה של ייצור ואספקה של חשמל מקומי, בעיקר באנרגיות מתחדשות. כלומר, רשות שברשותה מתקנים פוטו וולטאיים, יכולה לנהל את רשת החשמל שבתחומה, ולספק חשמל לתושבים השונים.

היתרון המשמעותי של הפעילות הזאת, הוא העובדה שמדובר בגוף שפועל במסגרת סל השירותים שהוא נותן כבר לתושביו, אשר בסופו של יום נהנים מפעילות זו.

המטרה בתהליך זה הוא שהרשות עצמה הופכת לתאגיד אנרגיה ומספק חשמל.

מהו מספק  חשמל? – כיום, חברת החשמל הינה החברה היחידה במדינה שמספקת שירותי ייצור חשמל, הולכת החשמל, וחלוקת החשמל לצרכנים השונים.

בשנת 2018 התקבלה החלטת ממשלה בה נקבע כי מקטע ההספקה ייפתח לתחרות באופן הדרגתי, ומשק החשמל יורכב ממספר מקטעי פעילות:

גוף להולכת החשמל (נגה) – תחמ"ש וקווי מתח עליון

חלוקת חשמל (חברת החשמל) – ההיבט הפיזי של חיבור הצרכן עם הרשת והעברת החשמל בפועל

אספקת החשמל – רכישה של החשמל ומכירתו לצרכנים כולל קביעת המחיר.

התחרות במקטע ההספקה מאפשרת לצרכנים להתקשר עם מספק פרטי או להמשיך לרכוש חשמל מחברת החשמל.

מיהו מספק חשמל? – מספק החשמל הינו גוף הרוכש את החשמל ממנהל המערכת או ישירות ממתקני ייצור בהתאם לתוכנית צריכה יומית של הצרכנים המשויכים אליו.

חברת החשמל אחראית להיבט הפיזי, לאיכות ולאמינות לרבות טיפול בתקלות.

על מנת להפוך למספק חשמל, נדרש לקבל רישיון בהתאם לתנאים הקבועים בחוק.

למה זה כדאי?

החשמל שיירכש ממנהל המערכת יהיה בתעריף משתנה לפי מנגנון תשלום מוסדר. עם זאת, קיימת למספק החשמל אפשרות לייצר את החשמל באופן עצמאי באמצעות הקמת מתקני ייצור ולהפוך את כלל החשמל שיסופק לחשמל ירוק וזול.

עלות ייצור החשמל משתנה לאורך שעות היממה בהתאם לביקוש ולהיצע מתקני הייצור במשק

מנגנון הרווח של מספק החשמל מורכב מהפער בין תעריף רכישת החשמל לתעריף המכירה.

כאשר מספק החשמל הינו בעל אמצעי ייצור (בעל מתקנים פוטו וולטאיים לדוגמא), פוטנציאל הרווח שלו גדל משמעותית.

הטיפ שלנו!

כדאי לבדוק מה ניתן לעשות בתחום האנרגיה במרחב המוניציפאלי שלכם:

החל מייצור סולארי במגוון דרכים, דרך טעינת רכבים ואגירת חשמל, וכלה בהפיכה למספק חשמל אזורי או בהתקשרות עם מספק הנותן את התנאים הטובים ביותר.

לשאלות נוספותפנו אלינוגולן סולאר ניהול וייעוץ פרויקטים סולאריים, ומרכז בקרה וניטור מתקדם

04-8552265

https://golansolar.co.il/

ענף כלכלי חשוב עם פוטנציאל

במדינת ישראל שטופת השמש, הרשויות והחברות הכלכליות ברחבי הארץ מנצלות את המשאב ליצירת ענף כלכלי חשוב ולמיקסום הפוטנציאל האנרגי שבתחומן.
עם זאת, הענף נמצא בהתפתחות מתמדת, וחשוב להיות מעודכנים בחדשות האחרונות בשוק.

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

ברחבי הרשויות השונות בארץ, נוכל לראות גגות רבים מכוסים בפאנלים פוטו וולטאיים. אך הענף הסולארי בארץ לא ישן על שמריו, וממשיך להתפתח – רגולטורית, טכנולוגית וכלכלית.
אז מה חדש בתחום?

מעבר מאסדרת מונה נטו לאסדרה תעריפית:
בשנים 2012-2019 האסדרה (ההסכם) מול חברת החשמל של יצרני האנרגיה הסולארית נקרא "מונה נטו", בו הרשות לא קיבלה כסף מחברת החשמל, אלא התקזזה בשיטת קרדיט או מול חוזים אחרים שברשותה.
החל מ 1/1/23, רשות החשמל תעדכן את תעריפי התעו"ז השונים, כך שצריכת החשמל היקרה תהיה בעיקר בשעות הערב (ולא בשעות הצהרים, כפי שקיים כעת). השינוי בתעריפים למעשה משנה את התחשיבים הכלכליים הראשונים שנעשו לשם כדאיות המתקנים הסולאריים, ומעורר תרעומת גדולה בקרב היצרנים.
כתוצאה מכך, רשות החשמל מאפשרת לראשונה, מעבר מאסדרת מונה נטו לאסדרה תעריפית.
כלומר, ניתן יהיה למכור את החשמל שהמתקן הסולארי מייצר בתעריף קבוע ורווחי.
בנוסף, חשוב לדעת, כי ההתחשבנות בשיטת מונה נטו הינה מורכבת – קיזוזים מורכבים, המעקב אחר הקרדיט וזיכויו מחברת החשמל אינו פשוט ונתקלים בבעיות רבות במהלך חיי המתקן הסולארי. אסדרה תעריפית הינה פשוטה, ברורה וקלה לחישוב.
מה צריך לעשות? – ראשית, יש לבדוק את כדאיות המהלך בתחשיב ייעודי. במידה ואכן המעבר לאסדרה תעריפית ישתלם יותר מאסדרת מונה נטו, ניתן יהיה לבצע את המעבר מול חברת החשמל.
איך עושים את זה? – יש לבצע חישוב מדויק לצורך קבלת ההחלטה. לכשניתן יהיה לעבור בין אסדרת מונה נטו לאסדרה תעריפית, יש לבצע זאת מול סניפי חברת החשמל הרלוונטיים. כדאי לבדוק את הנושא מול יועץ סולארי מומחה, שיכול להמליץ ולתת הנחיות מדויקות.

מיצוי פוטנציאל:
התקנתם מערכות סולאריות במבנים בתחום הרשות? – מצוין! הפכתם לרשות ירוקה, יעילה, מתקדמת ורווחית. עם זאת, חשוב תמיד לבדוק – האם מיציתם את הפוטנציאל האמיתי של המבנים שברשותכם? חשוב לשאול את עצמכם כמה שאלות:

  • האם יש מבנים נוספים או חדשים בתחומי הרשות שניתן להקים עליהם מערכות סולאריות?
  • האם יש מבנים בהם הגג נוצל רק בחלקו, וניתן להתקין עליו מערכת נוספת?
  • האם יש ברשותכם מתקנים סולאריים ישנים – מלפני שנת 2018? אם כן – קיימת אפשרות אמיתית לשדרוג המתקנים (רטרו-פיט), לצורך ייצור מוגבר ופינוי חלק מהגג למערכות חדשות (ניתן להחליף את הפאנלים הישנים שעל הגג בפאנלים חדישים בהספק גבוה, ובכך לחסוך מקום למתקן נוסף על אותו הגג)
  • האם יש מבנים ברשות שעומדים בפני שיפוץ או החלפת גג? ניתן יהיה להכניס את עלות השיפוץ לתחשיב הסולארי, ולהפוך את הפרויקט לכדאי במיוחד

הטיפ שלנו!
מערכת סולארית היא עסק לכל דבר, ועסק צריך לתחזק!
וודאו שיש מי שמנטר, עוקב באופן יומיומי, מבקר ביצועים, פותר תקלות, מבצע תחזוקה שוטפת ומוודא שאתם מקבלים את הסכום שמגיע לכם מחברת החשמל
יום שמש שעובר – לא חוזר = כסף חסר
לשאלות נוספות פנו אלינו גולן סולאר ניהול וייעוץ פרויקטים סולאריים, ומרכז בקרה וניטור מתקדם
04-8552265 https://golansolar.co.il/

לעולם בעקבות השמש

עולם האנרגיה המתחדשת דינמי ומתעדכן תדיר. להלן מאמר המתייחס לחידושים המעודכנים בשוק האנרגיה המתקדמת בישראל

מאת: עו"ד בעז פרסלר, גולן סולאר

קול קורא לרשויות עבור עמדות טעינת רכבים מהירות ואולטרה מהירות
המגמה המובהקת בשוק היא מעבר לרכבים חשמליים שאינם מזהמים. מעבר לכלי רכב אלה, מחייב עמדות טעינה מהירות וזמינות לקהל הרחב.

משרד האנרגיה יצאה בקול קורא למענק להתקנת עמדות טעינה מהירות או אולטרה מהירות לטעינת רכבים חשמליים:
קהל היעד – רשויות, חכ"לים, תאגידים עירוניים, תאגיד או עוסק מורשה
גובה המענק המקסימלי   –  20 מיליון ש"ח (עד 60,000 ש"ח לעמדה מהירה, ועד 100,000 ש"ח לעמדה אולטרה מהירה)
לוחות הזמנים  – מועד אחרון להגשת בקשות – 22/11/2022  בשעה 14:00

מהרו למצות את ההזדמנות ולהגיש את הבקשה למשרד האנרגיה.

טכנולוגיות חדשות:


הטכנולוגיה הסולארית (פוטו וולטאית) העולמית מתפתחת ומתקדמת ללא הרף, וחשוב להיות מעודכנים בחידושים הזמינים בשוק:

  • פאנלים גמישים / חצי גמישים – בתקופה האחרונה ניתן להתקין מערכות סולאריות עם פאנלים ייעודיים לגגות שאינם קונבנציונליים. המטרה – למצות את הפוטנציאל העומד לרשותכם. הפאנלים הגמישים אינם זקוקים לקונסטרוקציה, ומותקנים על גגות מעוגלים/ מיוחדים/ פרגולות. בנוסף, ניתן להתאים את גודל הפאנל בחיתוך מיוחד לגודל הגג, ובכך נפתחות אפשרויות נוספות לגגות שעד כה לא היו רלוונטיים.
  • אגירת חשמל – אגירת חשמל מאחורי המונה (BTM) לצרכים שונים – טיפול ברשת חשמל שאינה יציבה, עצמאות אנרגטית, אגירה לטעינת רכבים, חשמל כשר לשבתות וחגים, הארכת זמן ייצור באמצעות אנרגיה סולארית, קליטת עודפי אנרגיה בצהרים, הקטנת עומסים ועוד – כל זה אפשרי ונגיש, וניתן לביצוע גם ברשות שלכם.

הטיפ שלנו!

שימו לב – בקרוב רשות החשמל תאפשר מעבר בין אסדרת מונה נטו לאסדרה תעריפית – חשוב לבדוק את כדאיותכם לאור שינוי תעריפי התעו"ז.
לבדיקת כדאיותכם, אנא השאירו פרטים בקישור הבא:
https://contactgolan.activetrail.biz/neto

מוזמנים לפנות לצוות המומחים של  גולן סולאר לכל שאלה בטל' 04-8552265

לשאלות נוספות פנו אלינו https://golansolar.co.il/

התייעלות אנרגטית ורווח כספי בצידה

מדינת ישראל התחייבה במסגרת הסכם פריז (2015) להפחתת פליטת גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק הישראלי. במידה וישראל תעמוד ביעדים שקבעה לעצמה, עד שנת 2030, 30% מצריכת החשמל במשק תהא באמצעות אנרגיות מתחדשות. לרשויות המקומיות יש יכולת משמעותית להוביל את קידום המטרות הממשלתיות לייצר אנרגיות מתחדשות במסגרת פעילותן וגם ליהנות מכך.

מאת: עו"ד לירון גולדנברג, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה

התאגידים העירוניים הכלכליים המהווים את זרוע הביצוע של הרשויות המקומיות וגורם כלכלי מרכזי בניהול והובלת פרויקטים, מובילים בפועל, את השינוי תוך ביצוע ויישום פרויקטים בתחומי האנרגיות המתחדשות, תוך השאת רווחים לתאגיד.

אחד הפרויקטים המיישמים עקרונות אלה הינו הקמת מתקנים פוטו וולטאים על גגות מבנים ציבוריים ברשות המקומית. השילוב המנצח של ניצול שטחים ריקים שבבעלות הרשות המקומית לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, חסכון בהוצאות, רווח כספי לתאגיד וצמצום בפליטת גזי החממה, מוביל לפריחה בתחום זה.

כדי להתחיל במשימה נדרש מיפוי מקצועי של גגות פוטנציאלים במבני חינוך וציבור ברשות המקומית ובכלל זאת: בתי ספר, מתנ"סים, אולמות ספורט, מגרשי ספורט, חניונים ועוד. במסגרת סקר הגגות יש לבחון את גודל הגג, מצב הגג, כולל בחינת בעיות איטום וכן שהגג אכן יהיה פנוי ב-25 השנים הבאות ואין תוכניות בינוי, שיפוצים וכוי. לאחר איתורם נדרש להכין תוכנית עסקית המתארת את פוטנציאל ההכנסות והרווח מהפרויקט. 

במקביל יש צורך לרתום את כלל הגורמים העירוניים ולקבל החלטה משותפת עם הבעלים של הגגות (הרשות המקומית) על מודל לביצוע הפרויקט, כאשר המודל המומלץ הינו שהתאגיד משמש כיזם של הפרויקט. כלומר, התאגיד לוקח הלוואה, מוציא מכרז פומבי לקבלן ביצוע שמקים את הגגות והתאגיד מנהל ומתפעל את הפרויקט למשך 25 שנים ונהנה מהרווחים שלו.

במסגרת מגוון פרויקטים יזמיים, לפני מספר חודשים לקחה על עצמה החברה לפיתוח פתח תקווה להקים לראשונה בעיר מתקנים פוטו וולטאיים. בשלב ראשון הוקמו מתקנים על 12 גגות בהספק של כ- 1 מגה, תוך שמירה על אופציה להקמת עשרות גגות נוספים. במסגרת זו החברה לקחה הלוואה מהבנק, בחרה קבלן ביצוע וניהלה את הפרויקט מתחילתו ועד סופו. הפרויקט הסתיים בהצלחה גדולה הן כלכלית והן ציבורית וכעת הפרויקט עבר לשלב תפעולי למשך השנים הבאות.

מסגרת זו של הקמת מתקנים פוטו וולטאים מובילה להשאת רווח כספי לתאגיד וכן מיישמת יתרונות נוספים ציבוריים, אנרגטיים וניצול משאבים מקסימלי, יחד עם שיפור באיכות החיים של תושבי הרשות המקומית.

בימים אלה החברה לפיתוח פתח תקווה בוחנת כדאיות כלכלית והיתכנות מעשית של הקמת מתקנים פוטו וולטאיים כקירוי למגרשי ספורט, שצ"פים, חניונים עירונים ועוד.

עו"ד לירון גולדנברג

מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה

אנרגיה, סביבה ותאגידים עירוניים

מאת: עו"ד לירון גולדנברג, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה

התאגידים העירוניים הינם זרוע הביצוע והיזמות של הרשויות המקומיות בישראל. הם מסייעים לרשות המקומית בהתמודדות עם אתגריה הרבים והמגוונים והם הכלי החשוב ביותר לניהול שיתופי פעולה ושותפויות עם המגזר הפרטי ועם רשויות אחרות וקידום מיזמים המובילים ליצירת והגדלת מקורות ההכנסה של הרשות המקומית מחד וביזמויות בתחום האנרגיה בפרט.

חלק מהפעילויות היזמיות שמובילים התאגידים משתלב היטב גם כחלק חשוב מעמידה ביעדי ממשלת ישראל ומדינת ישראל. אחת הדוגמאות המרכזיות הינן במאמץ הלאומי לעמידה בהתחייבות המדינה במסגרת אמנת פריז וועידת גלזגו להפחתת פליטת גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק הישראלי. עד שנת 2030 הציבה ישראל יעד ש-30% מצריכת החשמל במשק תהיה באמצעות אנרגיות מתחדשות והתאגידים הינם שחקן מרכזי מאוד בקידום יעד זה, זאת באמצעות פריסת מתקנים פוטו-וולטאיים על גגות מבנים ציבוריים, תוך ניצול שטחים ריקים שבבעלות הרשות המקומית לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, חסכון בהוצאות, צמצום פליטת גזי החממה ורווח כספי משמעותי לתאגיד ולרשות. תחום נוסף שנבחן כעת על ידי תאגידים רבים הינו תחום אגירת החשמל שנמצא בהתפתחות והאצה משמעותית.

תחום כלכלי וסביבתי בולט נוסף, שגם הוא קשור לאנרגיה, אותו מובילים התאגידים הינו נושא הטעינה החשמלית, במיוחד לאור הנתונים המרשימים שפורסמו לאחרונה על הגידול ברכישת רכבים חשמליים בישראל. התחבורה בישראל מהווה מקור ל-כחמישית מפליטת גזי החממה והמעבר לרכבים המבוססים על חשמל יוביל לצמצום משמעותי של זיהום האוויר ושיפור איכות החיים של כולנו. מדינות רבות בעולם, ביניהן נורבגיה, בריטניה, צרפת, גרמניה ועוד, כבר חוקקו חוקים על הגבלת ייבוא ואיסור מכירה של רכבים מזהמים וגם בישראל ניתנה הצהרה כי עד 2030 לא יימכרו יותר רכבים מזהמים. על מנת להוציא לפועל את המהפכה נדרשות אלפי עמדות טעינה חשמליות במרחבים הציבוריים. כבר היום ניתן לראות הובלה של התאגידים העירוניים בתכנון ופריסה הולכת וגוברת של תשתיות טעינה בשטחי הרשויות המקומיות, כשפעילות זו צפויה לגדול משמעותית בשנים הבאות וגם להניב הכנסות משמעותיות לתאגידים.

תאגיד עירוני הפועל בייזום ופיתוח עסקי הוא מעיין חברת הזנק (סטארט-אפ), הוא צריך להיות איכותי, יצירתי, גמיש ומהיר החלטה כדי לזהות הזדמנויות וליזום מענים בצורה מהירה ויעילה ולהפיק את המיטב מהיתרונות היחסיים שלו. הרשות המקומית מצידה צריכה להשכיל "לנצל" את היתרונות של התאגיד ולעשות בו שימוש מיטבי ולהעביר לטיפולו תחומים כלכליים בהם יש לו יתרון יחסי על פני הרשות.

הכותב: עו"ד לירון גולדנברג, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה

מאמרים נוספים מזירת המומחים

זירת המומחים

הכוח של הרשתות החברתיות

מאמר בנושא: דיגיטל האם יש נוסחה מסודרת לניהול רשתות חברתיות ודיגיטל במועצות ורשויות מקומיות?ננסה לעשות קצת סדר בדברים. מאמר ע״פ יונתן הולט מומחה לשיווק דיגיטלי,

קרא עוד »
זירת המומחים

זירת המומחים: אנרגיה

Trina Solar זוכה בהסמכת מוצר סביבתי, EPD מ-UL Solutions ו-EPD Italy, כאשר הפאנל הסולארי Vertex N 700W מציג ביצועים מעולים להמשך קריאה סיכום שנת תשפ"ג

קרא עוד »
זירת המומחים

זירת המומחים: יחסי ציבור

כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת​ מאת: ממי פאר, בעלים ושותף פאר לוין תקשורת להמשך קריאה הבחירות מתקרבות. תמצאו את האיזון מאת: ממי פאר,

קרא עוד »
זירת המומחים

התייעלות כלכלית

כוחה של תוכנית עסקית מאת: רו"ח זוריק ולדר להמשך קריאה כיצד אפשר לחסוך הוצאות על פינוי פסולת מאת: רו"ח זוריק ולדר להמשך קריאה חשיבותו של

קרא עוד »
זירת המומחים

איך מנהלים מכרזי מסגרת

מאמר בנושא: מכרזים יותר ויותר רשויות ותאגידים מנהלים בשנים האחרונות מכרזי מסגרת שנתיים לבינוי, פיתוח, אחזקה ושיפוצים, וכיום מרביתם מתבססים על מחירוני דקל. מאת: קבוצת

קרא עוד »
זירת המומחים

סביבה ״רווית רגולציה״

מאמר בנושא: אסטרטגיה ולובינג כוס הקפה שהזמנו הבוקר בדרך לעבודה, הוגשה לנו ע״י מלצר שחובות המס על התשר שהשארנו לו נדונה כרגע ברשויות המס. הארנונה

קרא עוד »
דילוג לתוכן