כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת - איגוד התאגידים העירוניים

כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת

כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת

מאמר בנושא: יחסי ציבור

אתם ודאי מכירים את האמירה השגורה – "דבריי הוצאו מהקשרם", או "העיתונאי הזה שקרן, מעולם לא אמרתי את הדברים שהוא ציטט בשמי. הכל הוא המציא". אז זהו, שלא. את הכל אמר גם אמר הטוען, רק שאינו זוכר.

מאת: ממי פאר, בעלים ושותף של פאר לוין תקשורת

מי מכם שמרבה כמוני לצפות בכדורגל מכיר את התופעה שכאשר הכדור יוצא לזריקת חוץ או לקרן, השחקנים המעורבים משתי הקבועות מרימים מייד את ידם כדי לסמן לשופט שלא הם נגעו אחרונים בכדור. הם לא משקרים, הם באמת בטוחים שהיריב נגע אחרון. זו בדיוק הסיטואציה של "לא אמרתי".

התקשורת היא כלי דמוקרטי חשוב, מזכך, שומר הסף, ואבוי לכולנו אם לא הייתה כזו. רבים נוטים לחשוב שהעיתונאים הם רשעים, מנותקים, בעלי דעה קדומה, מוסטים, כתבי חצר, רדודים ועוד כהנה וכהנה כינויים, והם טועים. העיתונאים, ככלל ובלי להכליל, הם אנשים טובים והם אזרחים וחיילים ושכנים והורים וקרובי משפחה, כמו כולם, רק שבידם ניתן כוח אדיר, בדמות מקלדת להמונים, מה שנקרא פעם בשם הפשוט – עט ונייר. כמו בכל קבוצה חברתית רובם אנשים מצוינים, ויש שהם פחות מכך.

אני עוסק בדוברות, יח"צ, אסטרטגיה תקשורתית וניהול משברים ומאבקים תקשורתיים מזה 32 שנה. בעבר כדובר עיר גדולה משך 19 שנים, כיו"ר איגוד דוברי הרשויות המקומיות במשך 12 שנים וכמגיש ועורך תכנית ראיונות ואקטואליה ברדיו במשך 3 שנים. ב-13 השנים האחרונות אני בעלים משותף של פאר לוין תקשורת – חברה העוסקת בתחומים שציינתי ובכל שרותי היח"צ, האסטרטגיה והתקשורת – כולל בעולמות הדיגיטל, המיתוג, העיצוב הגראפי והקריאייטיב.

את הפיסקה הקודמת לא ציינתי כדי ליחצ"ן את פאר לוין תקשורת, אלא כדי לעורר בכם אמון לסוד שאגלה לכם עתה: לאורך שנותיי במקצוע עולם התקשורת השתנה לבלי הכר ובעיקר עם פרוץ הרשתות החברתיות, אבל דבר אחד לא השתנה ולא ישתנה, וזה אימת התקשורת ויכולתה הבסיסית להוות כלי הרסני למי שאינו יודע כיצד להתנהל מולה, ולחילופין כלי בונה למי שמשכיל לעבוד עמה נכון.

זכיתי לעבוד ומשרדי עודנו עובד עם בכירי הפוליטיקה והמשק, עם שרים וראשי רשויות, מנכ"לים בכירים ובעלי הון. יש בהם טייסי קרב וצנחנים אמיצים, שהיו הרבה פחות לחוצים בעת קרבות מאשר כשהושט לעברם מיקרופון בשידור חי או אף מוקלט. כולנו זוכרים את רסיסי הזיעה שנטפו ממצחו של בני גנץ במסיבת העיתונאים הראשונה כפוליטיקאי ואת הטעויות המביכות שעשה בראיונות, כאחרון הטירונים.

לכל המעוניין/ת אני מנדב בכל הזדמנות עצה בסיסית ואם תזכרו אותה ותפנימו, היה שווה לי לכתוב, ולכם לקרוא, את המאמר הזה. כל שאר הטקסט המופיע כאן ייחשב רק כקישוט לעצה הקצרה והפשוטה הזו: כשעיתונאי פונה ושואל אותך: "מה שלומך?", תשיב/י – אחשוב ואחזור אליך עם תשובתי.

חשוב ביותר. לחשוב היטב לפני שמשיבים, לא להיות ספונטניים (עד כמה שניתן), לבדוק היטב גם את הנתונים ולקבוע גם את הטמפרטורה הנכונה של התשובה – כועסת, ביקורתית, מחבקת, מכילה, מסבירה, ארוכה או קצרה וכד'. מומלץ כמובן להיוועץ עם הניסיון של אנשי מקצוע. למילה הכתובה, או לזו הנאמרת במדיה המשודרת, יש משמעות רבה ועוצמה שקשה לדמיין עד שזה קורה. דמיינו שיחה בין שני חברים ותיקים שבה אחד מהם טופח על שכמו של האחר ואומר לו בחיוך אחרי שסתם כך זרקו שניהם כדור לסל: "י'חתיכת אפס, אני לא רואה אותך ממטר". עכשיו דמיינו שהמשפט הזה מופיע ככותרת בעיתון בין שני חברים, בלי לציין את ההקשר, שאחד מהם הוא ראש הממשלה והשני שר בכיר בממשלה.

זכור לי מקרה מהתקופה בה כיהנתי כדובר עירייה, שבה נשאלתי ע"י עיתונאית מגלובס אודות פרויקט בנייה גדול שתוכנן להיבנות בעיר. דיברתי עם ראש העיר כדי להבין את הצד שלו, ועם מהנדס העיר כדי ללמוד את כל הנתונים ולהבין את ההצדקה וההיגיון של הפרויקט ומשמעויותיו. מאחר ותמיד אהבתי לשמוע מספר דעות, פניתי לעוד שני אנשי מקצוע מאגף ההנדסה והקשבתי גם להם, ואז ניגשתי לנסח את התגובה. כשמהנדס העיר, שהיה ועודנו חבר טוב שלי, שמע שאחרי ששוחחתי איתו פניתי באותו עניין גם לשניים מהכפופים לו, הוא נעלב. "אתה לא סומך עליי?", שאל. השבתי שאני מאוד סומך, אך כדי לעשות את עבודתי נאמנה ולתת לתקשורת את העמדה הנכונה ביותר לטובת העירייה, אני אוהב לשמוע כמה אנשים, להבין וללמוד גם את המילים וגם את המנגינה, ולייצר מכך את התגובה המיטבית. לשמחתי הוא הבין, והעלבון לא חזר.

וטיפ לסיום. לכולם יש נטייה להסתיר את מה שמעדיפים שלא יידעו, ולקוות שלא ייוודע. צריך לזכור ולהפנים שהכל, הכל, שקוף וגלוי. אז אם קרה ויש – למשל – דו"ח ביקורת קטלני של מבקר הרשות, אל תחכו ותיבנו על כך שאולי הוא לא יתפרסם, שכן ברור שיתפרסם, ולכן – ברגע שהחוק מותיר לפרסם, קראו לעיתונאי שאתם סומכים עליו ותנו לו בעצמכם את הסיפור. הוא יעריך זאת מאוד וזה ייתן לכם נקודות וגם קצת אמפתיה. בקיצור – כשהסיפור לא משהו, עדיף לספר אותו מאשר להסביר אותו.

________________________________

הכותב הינו יועץ תקשורת אסטרטגי, פאר לוין תקשורת

מאמרים נוספים מזירת המומחים

זירת המומחים

הכוח של הרשתות החברתיות

מאמר בנושא: דיגיטל האם יש נוסחה מסודרת לניהול רשתות חברתיות ודיגיטל במועצות ורשויות מקומיות?ננסה לעשות קצת סדר בדברים. מאמר ע״פ יונתן הולט מומחה לשיווק דיגיטלי,

קרא עוד »
מתקני משחקים
זירת המומחים

חדשנות זה שם (מתקני) המשחק

מאמר בנושא: מתקני משחק וכושר בשנים האחרונות ובמיוחד לאור תקופת הקורונה המורכבת, התחזקה חשיבותה של חדשנות בעולם העסקי. עסקים שלא התאימו עצמם לתקופה ולצרכיה –

קרא עוד »
זירת המומחים

איך מנהלים מכרזי מסגרת

מאמר בנושא: מכרזים יותר ויותר רשויות ותאגידים מנהלים בשנים האחרונות מכרזי מסגרת שנתיים לבינוי, פיתוח, אחזקה ושיפוצים, וכיום מרביתם מתבססים על מחירוני דקל. מאת: קבוצת

קרא עוד »
זירת המומחים

סביבה ״רווית רגולציה״

מאמר בנושא: אסטרטגיה ולובינג כוס הקפה שהזמנו הבוקר בדרך לעבודה, הוגשה לנו ע״י מלצר שחובות המס על התשר שהשארנו לו נדונה כרגע ברשויות המס. הארנונה

קרא עוד »
דילוג לתוכן