זירת המומחים: יחסי ציבור - איגוד התאגידים העירוניים

זירת המומחים: יחסי ציבור

זירת המומחים: יחסי ציבור

הבחירות מתקרבות. תמצאו את האיזון

מאת: ממי פאר, בעלים ושותף של פאר לוין תקשורת

מילות הקסם הידועות חוזרות על עצמן בכל חמש שנים, בערך החל מ-18 חודשים לפני "הבחירות הבאות".

כדי לא להסגיר את …גילי אציין רק שמערכת בחירות אוקטובר 2023 תהיה עבורי מערכת הבחירות המוניציפאלית מספר 8, ועוד כמה שהיו באמצע כבחירות מיוחדות ברשויות המקומיות וכן בלא מעט מערכות בחירות במישור הארצי.

העולם כולו התקדם מאז הקמפיין המוניציפאלי הראשון שחוויתי בחודש פברואר 1989. נוספו מאז שלוחות טלפון קווי רבות למשרדים וכמעט כל עובד קיבל שלוחה – פלא בפני עצמו (אני זוכר את עצמי בשנת 1987 מזמין שתי שיחות יוצאות ביום ומקבל אחת, כי במחלקת החינוך של העירייה בה עבדתי היו 2 טלפונים וכ-30 עובדות ועובדים), נולדו הביפרים – ראשית כמדברים ובהמשך אף ככותבים, אח"כ באו הפלאפונים הגדולים, נולד עולם הדיגיטל והסלולאריים החכמים, אבל עולם הבחירות המוניציפאלי נותר עם אותן אמירות ואותם משפטים שגורים בפי כל, כמו: "נו בטח, שנת בחירות, עכשיו הוא התעורר אדון ראש העיר. איפה הוא היה 4 שנים עד עכשיו. מה, הוא חושב שאנחנו טיפשים?". או לחילופין: "כל הכבוד לראש העיר, כל העיר פרחים וככרות מגוננות ותיראו איזה ניקיון. אז מה אם זה בגלל הבחירות? מצידי שכל יום יהיו בחירות", וכן הלאה.

ראשי רשויות ומנכ"לי/ות תאגידים יקרים/ות. נכון שחרב הביקורת יושבת עליכם/ן יום יום ושעה שעה וטוב שכך. אני ממליץ לכם – אל תיתנו לפחד מהביקורת לשתק אתכם ומאידך אל תאפשרו למוטיבציית הניצחון בבחירות לסמא את עיניכם.

מיצאו את האיזון, לכו עם החוק ועם הלב ובעיקר עם טובת האזרח, אל תיבהלו מהאופוזיציונרים אחוזי השינאה והטרף שיחפשו אתכם בכל פינה ויפרשו כל נסיעה שלכם לקצה השני של העיר כבזבוז דלק מיותר ע"ח הציבור, מאידך – תעבדו רגיל ומותר לכם להשתדל להימנע ממחדלים – מעובדים שמתנהגים בחוסר סבלנות לאזרחים, מפינות מוזנחות בגנים הציבוריים וכו', כי אתם בני אדם ובשנה כזו הגיוני שתהיו רגישים יותר. אל תעשו אף צעד אסור או מוגזם, זה לא שווה את זה. עדיף להפסיד בבחירות ולהחליף מקצוע מאשר לפגוע בשם הטוב שלכם!! אבל – אל תתנהלו מתוך פחד. שימו לנגד עיניכם את השרות לאזרח, אף אחד לא יאשים אתכם אם תנקטו באותן פעולות טובות שבהן נקטתם מהיום הראשון בו נבחרתם, כל עוד אינן פסולות לעת בחירות.

זיכרו שאת רוב הדברים שעשיתם במהלך 4 השנים הראשונות של הקדנציה מותר לכם לעשות גם בשנה החמישית, המחוקק קבע מה מתוכם אסור לעשות בשנה החמישית. תקפידו על כך מאוד. לחילופין – שלא תעזו להוציא חוברת עירונית מהודרת לסיכום עשייה בשנת הבחירות. את זה תעשו בהמשך – מתקציב הבחירות שלכם.

אם בכל שנה בסוף אוגוסט אתם מחדשים את הצבע במעברי החצייה ברשות, אני מאמין שמותר לכם לעשות זאת גם בסוף אוגוסט 2023, ואז מה אם יהיו שיגידו שאתם עושים את זה כי יש בחירות בעוד חודשיים. האם בטיחות הילדים לא חשובה יותר? לייתר ביטחון – אני ממליץ לכם בחום להתייעץ בכל עניין רגיש או כזה שיכול להתפרש לכאן או לכאן, עם יועץ משפטי צמוד שאתם סומכים עליו ושלא עושה לכם חשבון ואומר את דעתו המקצועית ולא את מה שאתם רוצים לשמוע. כזה שיודע לומר גם מה כן ולא טיפוס כסת"ח שאומר רק לא, כזה שכשהוא יגיד לכם לא, אז זה לא!!

 

ומעל לכל תזכרו שהציבור חכם – הוא מרגיש כבר מראשית הקדנציה מי ראש רשות טוב שבאמת עובד בשבילו, ומי מתעורר בהגזמה בשנת בחירות. לא בכדי יש משפט שגור שאומר – "כל בחירות מתחילות ביום שבו מסתיימות הבחירות הקודמות". בהצלחה!

 

הכותב הינו יועץ אסטרטגי-תקשורתי, פאר לוין תקשורת

כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת

אתם ודאי מכירים את האמירה השגורה – "דבריי הוצאו מהקשרם", או "העיתונאי הזה שקרן, מעולם לא אמרתי את הדברים שהוא ציטט בשמי. הכל הוא המציא". אז זהו, שלא. את הכל אמר גם אמר הטוען, רק שאינו זוכר.

מי מכם שמרבה כמוני לצפות בכדורגל מכיר את התופעה, שכאשר הכדור יוצא לזריקת חוץ או לקרן, השחקנים המעורבים משתי הקבוצות מרימים מייד את ידם, כדי לסמן לשופט שלא הם נגעו אחרונים בכדור. הם לא משקרים, הם באמת בטוחים שהיריב נגע אחרון. זו בדיוק הסיטואציה של "לא אמרתי".

 

מאת: ממי פאר, בעלים ושותף של פאר לוין תקשורת

התקשורת היא כלי דמוקרטי חשוב, מזכך, שומר הסף, ואבוי לכולנו אם לא הייתה כזו. רבים נוטים לחשוב שהעיתונאים הם רשעים, מנותקים, בעלי דעה קדומה, מוסתים, כתבי חצר, רדודים ועוד כהנה וכהנה כינויים, והם טועים. העיתונאים, ככלל ובלי להכליל, הם אנשים טובים והם אזרחים וחיילים ושכנים והורים וקרובי משפחה, כמו כולם, רק שבידם ניתן כוח אדיר בדמות מקלדת, מה שנקרא פעם בשם הפשוט – עט ונייר. כמו בכל קבוצה חברתית רובם אנשים מצוינים, ישנם כאלו שפחות. אני עוסק בדוברותיח"צאסטרטגיה תקשורתית וניהול משברים ומאבקים תקשורתיים מזה 32 שנה. בעבר כדובר עיר גדולה במשך 19 שנים, כיו"ר איגוד דוברי הרשויות המקומיות במשך 12 שנים, וכמגיש ועורך תכנית ראיונות ואקטואליה ברדיו במשך 3 שנים. ב-13 השנים האחרונות אני בעלים משותף של פאר לוין תקשורת – חברה העוסקת בתחומים שציינתי ובכל שרותי היח"צ, האסטרטגיה והתקשורת – כולל בעולמות הדיגיטלהמיתוג, העיצוב הגרפי והקריאייטיב. את הפיסקה הקודמת לא ציינתי כדי ליחצ"ן את פאר לוין תקשורת, אלא כדי לעורר בכם אמון לסוד שאגלה לכם עתה: לאורך שנותיי במקצוע, עולם התקשורת השתנה לבלי הכר ובעיקר עם פרוץ הרשתות החברתיות, אבל דבר אחד לא השתנה ולא ישתנה, וזה אימת התקשורת ויכולתה הבסיסית להוות כלי הרסני למי שאינו יודע כיצד להתנהל מולה, ולחילופין כלי בונה למי שמשכיל לעבוד עימה נכון. זכיתי לעבוד ומשרדי עודנו עובד עם בכירי הפוליטיקה והמשק, עם שרים וראשי רשויות, מנכ"לים בכירים ובעלי הון. יש בהם טייסי קרב וצנחנים אמיצים, שהיו הרבה פחות לחוצים בעת קרבות מאשר כשהושט לעברם מיקרופון בשידור חי. כולנו זוכרים את רסיסי הזיעה שנטפו ממצחו של בני גנץ במסיבת העיתונאים הראשונה כפוליטיקאי ואת הטעויות המביכות שעשה בראיונות, כאחרון הטירונים. לכל המעוניין/ת אני מנדב בכל הזדמנות עצה בסיסית, ואם תזכרו אותה ותפנימו היה שווה לי לכתוב, ולכם לקרוא את המאמר הזה. כל שאר הטקסט המופיע כאן ייחשב רק כקישוט לעצה הקצרה והפשוטה הזו: כשעיתונאי פונה ושואל אותך: "מה שלומך?", תשיב/י – אחשוב ואחזור אליך עם תשובתי. חשוב ביותר. לחשוב היטב לפני שמשיבים, לא להיות ספונטניים (עד כמה שניתן), לבדוק היטב גם את הנתונים ולקבוע גם את הטמפרטורה הנכונה של התשובה – כועסת, ביקורתית, מחבקת, מכילה, מסבירה, ארוכה או קצרה וכד'. מומלץ כמובן להיוועץ ולהיעזר בניסיון של אנשי מקצוע. למילה הכתובה, או לזו הנאמרת במדיה המשודרת, יש משמעות רבה ועוצמה שקשה לדמיין עד שזה קורה. דמיינו שיחה בין שני חברים ותיקים שבה אחד מהם טופח על שכמו של האחר ואומר לו בחיוך אחרי שסתם כך זרקו שניהם כדור לסל: "י'חתיכת אפס, אני לא רואה אותך ממטר". עכשיו דמיינו שהמשפט הזה מופיע ככותרת בעיתון בין שני חברים, בלי לציין את ההקשר, שאחד מהם הוא ראש הממשלה והשני שר בכיר בממשלה. זכור לי מקרה מהתקופה בה כיהנתי כדובר עירייה, שבה נשאלתי ע"י עיתונאית מגלובס אודות פרויקט בנייה גדול שתוכנן להיבנות בעיר. דיברתי עם ראש העיר כדי להבין במה מדובר, ועם מהנדס העיר כדי ללמוד את כל הנתונים ולהבין את ההצדקה וההיגיון של הפרויקט ומשמעויותיו. מאחר ותמיד אהבתי לשמוע מספר דעות, פניתי לעוד שני אנשי מקצוע מאגף ההנדסה והקשבתי גם להם, ואז ניגשתי לנסח את התגובה. כשמהנדס העיר, שהיה ועודנו חבר טוב שלי, שמע שאחרי ששוחחתי איתו פניתי באותו עניין גם לשניים מהכפופים לו, הוא נעלב. "אתה לא סומך עליי?", שאל. השבתי שאני מאוד סומך, אך כדי לעשות את עבודתי נאמנה ולתת לתקשורת את העמדה הנכונה ביותר לטובת העירייה, אני אוהב לשמוע כמה אנשים, להבין וללמוד גם את המילים וגם את המנגינה, ולייצר מכך את התגובה המיטבית. לשמחתי הוא הבין, והעלבון לא חזר. וטיפ לסיום. לכולם יש נטייה להסתיר את מה שמעדיפים שלא יידעו, ולקוות שלא ייוודע. צריך לזכור ולהפנים שהכל, הכל, שקוף וגלוי. אז אם קרה ופורסם, למשל, דו"ח ביקורת קטלני של מבקר הרשות, אל תחכו ותיבנו על כך שאולי הוא לא יתפרסם, שכן ברור שיתפרסם, ולכן – ברגע שהחוק מותיר לפרסם, פנו לעיתונאי שאתם סומכים עליו ותנו לו בעצמכם את הסיפור. הוא יעריך זאת מאוד וזה ייתן לכם נקודות וגם קצת אמפתיה. בקיצור – כשהסיפור לא משהו, עדיף לספר אותו מאשר להסביר אותו. הכותב הינו יועץ תקשורת אסטרטגי, פאר לוין תקשורת www.plpr.co.il

 

 

מאמרים נוספים מזירת המומחים

זירת המומחים

הכוח של הרשתות החברתיות

מאמר בנושא: דיגיטל האם יש נוסחה מסודרת לניהול רשתות חברתיות ודיגיטל במועצות ורשויות מקומיות?ננסה לעשות קצת סדר בדברים. מאמר ע״פ יונתן הולט מומחה לשיווק דיגיטלי,

קרא עוד »
זירת המומחים

זירת המומחים: אנרגיה

טרינה סולאר מכריזה על כניסה לשוק האגירה הישראלי להמשך קריאה Trina Solar זוכה בהסמכת מוצר סביבתי, EPD מ-UL Solutions ו-EPD Italy, כאשר הפאנל הסולארי Vertex

קרא עוד »
זירת המומחים

זירת המומחים: יחסי ציבור

כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת​ מאת: ממי פאר, בעלים ושותף פאר לוין תקשורת להמשך קריאה הבחירות מתקרבות. תמצאו את האיזון מאת: ממי פאר,

קרא עוד »
זירת המומחים

התייעלות כלכלית

כוחה של תוכנית עסקית מאת: רו"ח זוריק ולדר להמשך קריאה כיצד אפשר לחסוך הוצאות על פינוי פסולת מאת: רו"ח זוריק ולדר להמשך קריאה חשיבותו של

קרא עוד »
זירת המומחים

איך מנהלים מכרזי מסגרת

מאמר בנושא: מכרזים יותר ויותר רשויות ותאגידים מנהלים בשנים האחרונות מכרזי מסגרת שנתיים לבינוי, פיתוח, אחזקה ושיפוצים, וכיום מרביתם מתבססים על מחירוני דקל. מאת: קבוצת

קרא עוד »
זירת המומחים

סביבה ״רווית רגולציה״

מאמר בנושא: אסטרטגיה ולובינג כוס הקפה שהזמנו הבוקר בדרך לעבודה, הוגשה לנו ע״י מלצר שחובות המס על התשר שהשארנו לו נדונה כרגע ברשויות המס. הארנונה

קרא עוד »
דילוג לתוכן