אתגרי החניה של הרשויות בעידן התחבורה החכמה והירוקה - איגוד התאגידים העירוניים

אתגרי החניה של הרשויות בעידן התחבורה החכמה והירוקה

אתגרי החניה של הרשויות בעידן התחבורה החכמה והירוקה

מאמר בנושא: חניונים

אתגרי החניה של הרשויות בעידן התחבורה החכמה והירוקה כבר עתה ובטרם הגעתם של "החידושים התחבורתיים" שעוד נדון בהם בהרחבה במאמר זה, נכון יהיה להטמיע בערים פתרונות חניה טכנולוגיים המבוססים בעיקרם על סנסורים חכמים ושיתוף אינפורמציה "בזמן אמת" וזאת כמענה לבעיית החניה במרכזי הערים ובאזורי המסחר.

מאת אגמון יועצים- פתרונות חנייה מתקדמים.

נהגים המגיעים לאזורי הביקוש מתקשים למצוא חניה פנויה ומבזבזים משאבים יקרים בחיפוש אחר מקומות חניה פנויים – ברחובות ו/או בחניונים. מחקרים מלמדים שתהליך חיפוש החניה תוך כדי נסיעה, גורם להגברת עומסי התנועה בשיעור של כ- 35% באזורים שממלא כבר מאוד עמוסים. כנגזרת מכך , גדלה הסכנה הבטיחותית) הנהג מרוכז באיתור מקום חניה במקום בדרך ובתנועה (וכן נגרמים נזקים נוספים אישיים וסביבתיים כגון: בזבוז זמן אישי יקר, הגברת פליטות זיהום האוויר בשיעור של כ- %35 ועוד…)

מרבית הערים בארץ ובעולם עדיין לא פתרו את הבעיות הנוכחיות והנה אנחנו ממש קרובים לאתגרים חדשים "שהתחבורה החכמה" (כחלק מהעיר החכמה) מניחה לפתחנו. האתגרים הינם עצומים ומחייבים את ממשלת ישראל כמו גם נושאי המשרות ברשויות המקומיות, לפני הכול, להכיר ולהבין היטב את מגוון החידושים "שינחתו" כאן (תרתי משמע) בעוד שנים לא רבות ויהוו חלק ממציאות חיינו. בעייני זאת מהפכה אמיתית, שהעולם לא חווה כמותה מאז שנת 1770 – עת הומצא בצרפת כלי הרכב הממונע הראשון, וסיומה ב- 1867 עם פיתוח מנוע 4 פעימות.

ולא בכדי אני מציין את צרפת כמובילה בתחום התחבורה, ואליה עוד נחזור בהמשך המאמר..
בהינתן שתהליכי התכנון וההקמה של התשתיות העירוניות בתחומי התחבורה והחניה הינם מורכבים ואף ארוכים, מחייב הדבר את הרשויות להתחיל "כבר אתמול" בתכנון מושכל ומודולרי שייתן מענה לשינויים והחידושים העומדים כבר בפתחנו.

כל רשות חייבת להכין תכנית אסטרטגית לתחומי התחבורה והחנייה התוכנית צריכה לבחון את המציאות הקיימת אך חובה שבה בעת תביט קדימה על המגמות והחידושים המתגבשים בתחום התחבורה ויהפכו כאמור למציאות חיינו בעוד שנים לא רבות.

במאמר זה אציג רק מספר בודד של דוגמאות קונקרטיות מרחבי הגלובוס, שהם רק חלק מתוך מגוון חידושים רחב בתחום התחבורה החכמה – הציבורית והפרטית.
המומחים שלנו במשרד אגמון יועצים, אסטרטגיה ופתרונות חניה, המעורים היטב בתחומי הטכנולוגיה, התחבורה והחניה, ומחליפים דעות באופן שוטף עם מומחים בינ"ל , מעריכים כי כל אחד מהחידושים בנפרד וכולם ביחד מחייבים פתרונות עירוניים, הן בתחום הרעיוני והן בתכנון מודולארי ארוך טווח ובהמשכו, הקמה של מערכים טכנולוגיים ותשתיות מותאמות.


תחבורה ציבורית אוטונומית:
תחום זה צובר תאוצה וכבר ניתן לראות אותו בפעולה. ב- 25 ינואר 2021 הושקו בסינגפור שני קווי שירות באמצעות אוטובוסים אוטונומיים הפעלת השירות בשלב זה הינה במסגרת פיילוט, בתחילה, משולבת עם "נהגי בטיחות". זו הפעם הראשונה בה אוטובוסים אוטונומיים מופעלים כנסיעה בתשלום בשירות הציבורי.
באמצעות פיילוט זה, ה- AFA (משרד התחבורה של סינגפור) שואף לצבור ניסיון שיעמיד אות סינגפור כמובילה בתחום התחבורה הציבורית הרובוטית האוטונומית, הן כספק של כלי הרכב והן כגורם מפעיל תוך הדגשת מרכיבים כגון: יעלות – נוחות – בטיחות – ושמירה על אקולוגיה וסביבה ירוקה.

תחבורה פרטית אוטונומית:
חברת Apollo Baidu הסינית קיבלה אישור לבדוק בקליפורניה רכב חשמלי פרטי אוטונומי ללא צורך בהצבת "נהג בטיחות" ברכב בעת הנסיעה. מחלקת הרכבים המוטוריים בקליפורניה (DMV) אישרה לחברה הסינית לבדוק שני כלי רכב אוטונומי מהדגמים – לינקולן וקרייזלר ברחובות העיר בשעות היום והלילה. הדבר הופך את החברה הסינית לבעלת אישור ראשון מסוגו בקליפורניה. החברה הסינית כבר קיבלה אישור דומה לעריכת ניסוי ברחובותיהן של מספר ערים בסין ובכלל זה בעיר הבירה בייג'ין ונכון להיום הינה החברה הראשונה והיחידה בעלת היתר לערוך בדיקות ברחובות ללא נהג. מערכת הנהיגה המותקנת ברכבים האוטונומיים מסוגלת כבר עכשיו להפעיל את הרכבים באופן עצמאי, יחד עם שירות נהיגה מרחוק G5 המאפשר למפעילים אנושיים מרוחקים להתערב במקרה חירום.

"מוניות אוויריות"
:
צרפת תשיק ניסוי "מונית אווירית" ביוני 2021 שייערך בשדה תעופה בפאתי פריס.
מדובר בסדרת ניסויים שנועדו לזרז את הכנסת "המוניות האוויריות העירוניות" לפריס. הפרויקט מובל ע"י קבוצת גופים פיננסיים ועסקיים יחד עם חברת הרכבות הלאומית , רשות שדות התעופה של צרפת והסוכנות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופאי. במסגרת הניסוי תיבדק הסביבה האווירונאוטית במצבי עומס משתנים כמו גם פונקציות – נחיתה, המראה וחניה וכן היבטי תחזוקה וטעינה חשמלית.

בניסוי יבדקו 30 דגמים שונים של כלי טייס אוויריים, רובם ככולם ממריאים ונוחתים אנכית, בעלי הנעה חשמלית. בין החברת שיעמידו אמצעים אוויריים חדשניים תצוין חברת איירבוס וכן חברות מאירופה וקנדה העוסקות בחקר התעופה והחלל.
קתרין גילארד יו"ר ומנכ"ל קבוצת RATP פרסמה הודעה לאחר אירוע חנוכת שדה הניסויים
"תחום הניידות האווירית העירונית נכנס לשלב חדש. כשותפים לפיתוח תחבורה אווירית חכמה במרחב העירוני, אנו שמחים לתרום לפיתוח צורה חדשה של ניידות ולשילוב טכנולוגיות מתקדמות בנוף העירוני, לנוכח המשחקים האולימפיים 2024.

שילוב אמצעי תחבורה אלקטרוניים דו גלגליים כחלק מהתחבורה הציבורית

חברת הטכנולוגיה הבריטית Zipabout השיקה בחודש פברואר 2021 יישום המכונה – "המייל הראשון והאחרון". מדובר בשלב זה בניסוי לשילוב קורקינטים חשמליים וקטנועים אלקטרוניים כחלק אינטגרלי ובלתי נפרד מרשת התחבורה הציבורית שנועד לתת מענה אישי מותאם ללקוח , למיילים הראשונים והאחרונים של נסיעתו.
השירות משלב לראשונה אפשרויות של "מיקרו- ניידות" כחלק מרשת התחבורה הציבורית בבריטניה, ופותר את מה שמנהיגי התחבורה בעולם מזהים כאחד האתגרים הגדולים ביותר של תחבורת המחר ושל "העיר החכמה" כאמור, כל אחד מארבעת תחומי החידושים שהוצגו במאמר זה, מחייב את הערים בהערכות תחבורתית השונה מהמוכר כיום יחד עם פתרונות חניה תואמים את המציאות החדשה (שילוב של תפיסה מערכתית חדשנית יחד עם טכנולוגיות מתקדמות ותשתיות הנדסיות) אפרט רק חלק מה שאלות המעסיקות כרגע את המומחים (ואגע בהם ביתר הרחבה במאמרים הבאים):

היכן ובאיזה אופן יחנו הרכבים האוטונומיים, הפרטיים והציבוריים? וכיצד הדבר ישפיע על שוק מקומות החניה? רק לדוגמא, כחלק מהיכולת של הרכב האוטונומי, ניתן יהיה לרדת ממנו במחוז חפצנו )בין אם זה בבית או במשרד( ולשלוח את הרכב האוטונומי להמתין לנו בחניון המרוחק מאזורי הצפיפות ולהגיע אלינו בנסיעה עצמאית בדיוק בשעה המיועדת. האם החשיבות והערך הכספי / כלכלי של חניה פרטית ליד הבית או המשרד תישאר בעיינה?

כיצד ישפיעו החידושים על רמת הביקוש לשימוש בתחבורה הציבורית? מה יעשה באותו פול ענק של נהגים? והאם כל האוטובוסים האוטונומיים יזדקקו לחניה בסוף היום או שיהיה יותר כלכלי להפעיל (לפחות את חלקם) 07/24 כקווי לילה?
האם הגברת השימוש ברכב דו גלגלי אלקטרוני המשולב ב קווי התחבורה הציבורית תחייב חניוני "חנה וסע" בפאתי הערים כמו גם הגדלה משמעותית של מצאי מקומות החניה בתחנות הרכבת? המצב המוכר בארץ בעיקר בעיר תל אביב-יפו, של השארת קורקינטים על המדרכות (מהווה מפגע בטיחותי ואסטטי) לא יוכל להמשך ויצטרך להימצא לכלים הדו גלגליים פתרון חניה הולם. בפריס כבר מבוצעות ייעודיות עבודות לעניין זה.

"מוניות אוויריות" – יחייבו הכשרת אזורי נחיתה בטוחים במספר "תחנות נחיתה" להעלאת / הורדת נוסעים. כיצד תושלם תנועה הנוסע מ/אל היעד? היכן יחנו כלי הטייס הזעירים? וקיימות כמובן עוד שאלות רבות הנובעות מניצול הממד האווירי לטובת התנועה העירונית ,שלא לכולן יש כרגע פתרון.

נשמח לעמוד לרשותכם.

משרד אגמון יועצים,
פתרונות חניה מתקדמים

להתייעצות, מידע נוסף והזמנת עבודות פנו אלינו באימייל:

מאמרים נוספים מזירת המומחים

זירת המומחים

הכוח של הרשתות החברתיות

מאמר בנושא: דיגיטל האם יש נוסחה מסודרת לניהול רשתות חברתיות ודיגיטל במועצות ורשויות מקומיות?ננסה לעשות קצת סדר בדברים. מאמר ע״פ יונתן הולט מומחה לשיווק דיגיטלי,

קרא עוד »
זירת המומחים

זירת המומחים: אנרגיה

טרינה סולאר מכריזה על כניסה לשוק האגירה הישראלי להמשך קריאה Trina Solar זוכה בהסמכת מוצר סביבתי, EPD מ-UL Solutions ו-EPD Italy, כאשר הפאנל הסולארי Vertex

קרא עוד »
זירת המומחים

זירת המומחים: יחסי ציבור

כך יישמר כל מנהל ואיש ציבור מהתקשורת​ מאת: ממי פאר, בעלים ושותף פאר לוין תקשורת להמשך קריאה הבחירות מתקרבות. תמצאו את האיזון מאת: ממי פאר,

קרא עוד »
זירת המומחים

התייעלות כלכלית

כוחה של תוכנית עסקית מאת: רו"ח זוריק ולדר להמשך קריאה כיצד אפשר לחסוך הוצאות על פינוי פסולת מאת: רו"ח זוריק ולדר להמשך קריאה חשיבותו של

קרא עוד »
זירת המומחים

איך מנהלים מכרזי מסגרת

מאמר בנושא: מכרזים יותר ויותר רשויות ותאגידים מנהלים בשנים האחרונות מכרזי מסגרת שנתיים לבינוי, פיתוח, אחזקה ושיפוצים, וכיום מרביתם מתבססים על מחירוני דקל. מאת: קבוצת

קרא עוד »
זירת המומחים

סביבה ״רווית רגולציה״

מאמר בנושא: אסטרטגיה ולובינג כוס הקפה שהזמנו הבוקר בדרך לעבודה, הוגשה לנו ע״י מלצר שחובות המס על התשר שהשארנו לו נדונה כרגע ברשויות המס. הארנונה

קרא עוד »
דילוג לתוכן