כיצד הרשויות מתמודדות עם כבלי הבירוקרטיה והאם ניתן למצוא לזה פתרון? - איגוד התאגידים העירוניים

כיצד הרשויות מתמודדות עם כבלי הבירוקרטיה והאם ניתן למצוא לזה פתרון?

פאנל בהשתתפותם של: רו"ח דודי ספיר, מנהל אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד הפנים; עו"ד אלון גלרט, שותף בכיר מיתר-עורכי דין; מר יהודה אבידן, גזבר איגוד התאגידים העירוניים; רו"ח זוריק וולדר, שותף בקבוצת חכם ייעוץ מוניציפלי; וגב' סימונה מורלי, מנכ"לית הרשות העירונית לביטחון וחוסן קהילתי באשדוד.

סימונה מורלי ציינה כי התאגיד שלה בממשק עם משרדים שונים בממשלה. "לכל משרד עם מנגנון פעילות משלו, אין משהו גנארי שיכולה לומר שאני כתאגיד יכולה לפעול לפיו. הצוות שלי ואני צריכים להתאים עצמנו לכל משרד ומנגנון שלו".
מצד שני מציינת כי אין שונות לאדפטציה של המשרדים השונים לגבי אופי הרשות. מודל אשדוד שונה מעיריית באר שבע. לכן יש קושי והתנהלות בעיתית בנושא התנהלות קהילתית.

אלון גלרט התייחס בנושא פקודת העיריות מימי המנדט – "אף אחד לא אוהב לוותר על כוח. היא נותנת כפקודה לשלטון המקומי הרבה כוח.
מצד שני, גם מתייחסים בחשדנות לפוליטיקאים בהרבה מובנים". כמו כן, ציין כי אילו היה חוק מותאם יותר – הפוליטיקאים, עם מנגנוני בלמים ואיזונים, אם יש בחירות כל כמה שנים – צריך לדעתו שיהיה מנגנון שייאזן את הדברים. "לחוקק חוק כזה במדינת ישראל זה בלתי אפשרי. הכללת התאגידים העירוניים הייתה חייבת להיות כרוכה בתקנת תקנות, שעד שהיום לא עודכנו כי אין הסכמה".

יהודה אבידן השיב לגלרט: "משרד התקנות הצביע על תקנות, שר הפנים דאז בא לחתום אבל קיבל איום מהפקידים ומאז לא הותקנו תקנות במשך שנים". עוד הוסיף כי עשרות ישיבות בזבזה המדינה בעקבות פקיד במשרד משפטים החליט שיש יותר מדיי כוח ופחות פיקוח בחשד שנבחרי הציבור גנבים.
"אחד הגופים הנקיים ביותר זה השלטון המרכזי. לא כל הכותרות זו המציאות באמת. לא זוכר מעצר של מנכ"ל חכ"ל – יש ניקיון כפיים בזכות השקיפות וההתנהלות הטובה ביותר".

דודי ספיר הוסיף מזווית ראייה של תפקידו: "כדי לצמצם בירוקרטיה ולתת יותר סמכויות לתאגידים השונים – יודעים שאנו מנסים להוביל מהלך של הרפורמה של התאגידים העירוניים. אנו מנסים לצמצם הרבה בירוקרטיה במשרד הפנים ובשלטון המרכזי. הטענה שלנו – אחד מהמרכיבים החשובים שצריך להתקיים כדי להפחית בירוקרטיה זה העברת הסמכויות לרשויות המקומיות, אבל שאלו יבצעו בקרה ופיקוח אפקטיביים על הבעלים של התאגידים העירוניים".

זוריק וולדר שפך אור על הדברים וציין כי עלות של פיקוח ובירוקרטיה עולה מיליונים ואף מיליארדים.
כמו כן אמר כי המהפכה שתהיה כאן בתחום עלויות השמירה, כל המנכ"לים וראשי הרשויות מדברים על זה היום – קיימת סכנה שלא פותחים את שנת הלימודים הבאה בגלל בטיחות, בלי קשר למצב הביטחוני כיום.
בנוסף, "יש גם משבר עמוק בכוח האדם במערכת החינוך עם משא ומתן של מערכת החינוך עם האוצר.
אנשים שפחות מחוברים לשטח, ומכירים את המציאות, לא יוצרים את הגמישות של "המוח הישר" ". עוד טען כי אנחנו טובים בגמישות במדינה כשאנחנו באמת רוצים – ועכשיו זו שעת הגמישות ולא שעת הבירוקרטיה.

meet

מערכת CHANCE TO MEET

חברים וחברות יקרים,כבכל שנה וועידת איגוד התאגידים העירוניים מהווה הזדמנות לפגוש, להכיר ולשוחח עם בעלי תפקידים ברשויות המקומיות ובתאגידים מקבילים. אך מה קורה אם רוצים

המשך קריאה »

שיתוף הכתבה:

דילוג לתוכן