כיצד מתחמי עירוב השימושים ישנו את מפת הנדל"ן ואת הרגלי הדיור בישראל? - איגוד התאגידים העירוניים

כיצד מתחמי עירוב השימושים ישנו את מפת הנדל"ן ואת הרגלי הדיור בישראל?

להתעורר לעבוד לבלות ולקנות

פאנל בהשתתפותם של: מר אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים-בהרי מקבוצת עדי צים; גב' יעלה מקליס, ראשת עיריית יהוד-מונוסון; עו"ד לירון גולדנברג, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה; מר אבי מאן, סגן מנהל מרחב דרום-הנהלה, בנק מזרחי טפחות; מר קובי בנבנישתי, מנהל אגף הקצאות במפעל הפיס.

אייל בהרי טען כי הם יודעים שיש בימים אלה חברות ניהול חזקות. מדובר על קהל יעד גדל וגדל – יחד עם גרף המשפחות יש גם מנעד עצום של אנשים ללא משפחות שהם מחפשים לגור מעל מקומות העבודה שלהם. "כשאנו מאפשרים לדירות מיקרו להיות בתוך צירי תנועה המוניים – אנחנו כך מצמצמים פקקים ומאפשרים כלל האנשים, לא רק משפחות, מגורים ליד מקום עבודתם".

אליו הוסיף לירון גולדנברג כי העיריות באמצעות התכנון, גם של השכונות החדשות וגם של ההתחדשות העירונית, מאוד תומכות בעירוב שימושים. "אנחנו חוזרים לזה היום בחשיבה ממוקדת, עם אתגרים שונים של אשפה, מסחר, גני ילדים, בתי ספר ומעונות. אנחנו כתאגיד החלטנו שאנחנו עושים עירוב שימושים בעצמנו, גם כיזמים – אנחנו בונים בעירוב שימושים עם מגורים במסחר ומקומות ציבור".

בתחום הפיננסי של הבנקים, ציין אבי מאן כי האשראי למגורים הוא בדר"כ לטווח מאוד קצר. בדרך כלל לקבלנים ויזמים לא אוהבים למכור מסחר ועסקים. אנחנו עושים הלוואה לתקופה יותר ארוכה. "ב2021 היה טירוף של משכנתאות. גם השנה אנחנו נשבור שיא חדש של מעל 13 מיליארד שקל. אנחנו לא חוששים מזה. מכמה סיבות כמו העובדה שיש רגולציה ויש הון עצמי שמקפידים לבדוק יכולת החזר ועוד".

בנוסף, על עתידו של עירוב שימושים הציג בנבנישתי כי החזון של מפעל הפיס הוא "מודל סינגפור" – "במבנה מגורים אני משנה פונקציות, והרעיון לייצר פרויקטים ובטאבה בבניינים רבי-קומות צריך לחשוב על הקהילה. זה יעזור לרשויות מבחינת עלויות".

בנושא התכנון העירוני ורצונם של התושבים, ציינה מקליס כי ישנו דיאלוג עם התושבים שחוששים פתאום יהיה להם גן ילדים בקומת קרקע בבניין. מצד אחד רוצים גן ילדים קרוב, אבל לא קרוב מדיי.
"חלק גם מפחדים מבתי כנסת או גן ילדים או תחנה לטיפול המשפחה – אבל זה חלק מהתכנון העירוני. כדי לקבל דירה באזור מודרני באיכות חיים טובה בעתיד הקרוב, אז צריך למצוא את הדרך, וזו הדרך שלנו למצוא את התוצאה הזו".

לבסוף, ציין לירון גולדנברג כי רוב התוכניות של ההתחדשות העירונית זה מעירוב שימושים. אין שטחים חומים. יש מחסור אדיר. כל אחד רוצה את הגן ואת בית הספר לידו. כמו כן, הדגיש כי התחבורה היא נושא קריטי, בטח בשילוב שלה עם המסחר. "יש הרבה חברות ענק שיושבות על הציר של הרכבת וזה חשוב. לא משנה מתי בעתיד – התחבורה מאפשרת לחבר בין פתח תקווה הישנה והחדשה".

meet

מערכת CHANCE TO MEET

חברים וחברות יקרים,כבכל שנה וועידת איגוד התאגידים העירוניים מהווה הזדמנות לפגוש, להכיר ולשוחח עם בעלי תפקידים ברשויות המקומיות ובתאגידים מקבילים. אך מה קורה אם רוצים

המשך קריאה »

שיתוף הכתבה:

דילוג לתוכן