מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ופרויקטור קליטת העלייה מאוקראינה, רוסיה וחבר העמים בראיון מיוחד - איגוד התאגידים העירוניים

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ופרויקטור קליטת העלייה מאוקראינה, רוסיה וחבר העמים בראיון מיוחד

בנושא סגירת סניפים של הביטוח הלאומי עקב הפיגוע אמש: "הם צמצמו פעילות במרכזי שירות במקומות שנפתחים מעט זמן כדי לתת שירותים לאותם מקומות. רצינו למזער פוטנציאל לבעיות ומצוקות ביטחוניות. שום סניף של הביטוח הלאומי או סניף משנה לא נסגר. מדובר על מרכזי שירות וזה יוחלף בפתרון אלטרנטיבי".

סביב הקורונה, בנוגע לקצבאות, ימי בידוד, תשלומים לעצמאיים ולבעלי עסקים: "מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקיד אמרתי שהעצמאיים הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. לא יעלה על הדעת שעצמאי או בעל עסק הולך לישון בחוסר וודאות ומתעורר בבוקר כשכולו במצב של מתח מה יהיה באותו יום – לא יהיה מצב שיהיה בחוסר ביטחון סוציאלי ובסכנת פשיטת רגל.
נעשה צעד משמעותי לאחרונה כשהוחלט במסגרת חקיקה בכנסת ישראל להעניק לעצמאיים ובעלי עסקים, לא רק תמורה לימי הבידוד, אלא גם לתת להם תמורה בגין ימי מחלה בימי הקורונה – זה משמעותי מאוד כי לעצמאיים אין ימי מחלה בדרך כלל.
כדי לתת את המענה הזה, הביטוח הלאומי מחכה לקבצים ממשרד הבריאות. היות שאנחנו לא משרד הבריאות, ורק הם אחראיים לקביעת מצב בריאות של בן אדם".

על תפקידו כפרוייקטור לעלייה מאוקראינה: "ייתכן שאין נהירה לישראל כי יש קושי להגיע למדינה. כל רגע מצב הדברים משתנה, אם היה שקט – זה יכול כל רגע להשתנות עקב תשתיות שמופצצות באוקראינה.
להבדיל ממצב של עלייה רגילה, המשפחות מגיעות בחסר. הבעלים שהם חלק בלתי נפרד מהתא המשפחתי – לא מגיעים כי אין אפשרות לעזוב את המדינה.
יש הפחתה ניכרת מאותם מקומות שמופצצים ויש חוסר ביטחון מוחלט".

בנושא העולים שכבר הגיעו: "כולם, ללא יוצא מן הכלל, נמצאים תחת קורת גג. משכנים קודם כל את אלו שחפצים בכך בבתי מלון; יש שהולכים להתארח אצל מכרים או משפחה. אנחנו דואגים למגורי קבע בעתיד עם סביבה של תרבות, רווחה ועוד כדי שתהיה להם התאקלמות ראויה.
לקחנו מספר תרחישים בגבולות של 15, 20 ו-30 אלף עולים. בלי ראשי הרשויות והתאגידים אי אפשר להתקדם בעזרה לעולים כמו בעזרה במגורים ושירותים במסגרת הרשות המוניציפלית – מפעוטון ועד בית ספר, כך גם ברווחה, בתרבות וכו'.
אנחנו מתארגנים באמצעות כלים שעומדים בחוק להקים לא מעט אזורים ומתחמי דירות במתכונת של מבנים יבילים באיכות טובה מאוד שיהיה אפשר כמה שיותר מהר לשכן בהם עולים".

בתגובה ליו"ר קק"ל שאמר שישלם לאלו שישתכנו בפריפריה:
"לא יהיה מצב שמישהו שיעלה מאוקראינה לא יקבל מענה ושירות לעלייה.
אתמול שוחרר סכום נכבד ביותר לשריין מספיק חדרי מלון לטובת אלו שיבואו בימים הקרובים".

על מחסור כוח האדם בישראל: "זקוקים לכוח אדם מאוד. אנו ערים לפניות רבות של מעסיקים ועצמאיים שדורשים עולים חדשים כדי לעבות כוח אדם. שוק העבודה השתנה מקצה לקצה. למשל, העבודה מהבית הפך להיות מובן מאליו. עובדה שאנשים במשך שנתיים ישבו בבית ועשו חשבון נפש ועכשיו דברים השתנו אצלם והם בררניים יותר.
כיום המצב חמור יותר בשוק העבודה מאשר מלפני מגפת הקורונה. כיום העובד הישראלי רוצה לקבל יותר בעבור מה שנותן ולא מוכן לקבל את מה שמציעים.
השוק מאזן את עצמו בסופו של דבר. לא יעלה על הדעת שבעל עסק יישאר ללא כוח אדם. בסוף יהיה איזון בין ההיצע לבין הביקוש – האנשים יבואו ויעבדו והמעסיקים אולי ייתנו גם יותר".

על העובדה כי מאות מיליארדי שקלים לא נמצאים בקופה של ביטוח לאומי שאינם יכולים לעזור לציבור:
"כולם יכולים להיות רגועים שלא יהיה מצב שזכאים לא יקבלו את כל מה שמגיע להם.
במערכות הממסדיות גיל הפרישה לגברים הוא 67 – אני מאמין שהגיל יעלה לפחות ל-70 בעתיד הלא-רחוק".

meet

מערכת CHANCE TO MEET

חברים וחברות יקרים,כבכל שנה וועידת איגוד התאגידים העירוניים מהווה הזדמנות לפגוש, להכיר ולשוחח עם בעלי תפקידים ברשויות המקומיות ובתאגידים מקבילים. אך מה קורה אם רוצים

המשך קריאה »

שיתוף הכתבה:

דילוג לתוכן